12. 11. 2016 – Národní potravinová sbírka

Do Národní potravinové sbírky se letos zapojí čtvrtina Čechů

Praha, 2. listopadu 2016 – Zajít do obchodu, nakoupit a odevzdat potraviny do předem připravených krabic plánuje v rámci Národní potravinové sbírky 12. listopadu zhruba čtvrtina Čechů. Polovina Čechů je dokonce ochotna darovat potraviny i několikrát ročně. Vyplývá to z říjnového průzkumu agentury Ipsos. Většina populace také vnímá plýtvání potravinami jako akutní problém. 

 Národní potravinová sbírka se letos uskuteční v rekordním počtu 659 obchodů po celé ČR. Organizátoři tak plánují překonat 236 tun potravin, které se vysbíraly v loňském ročníku. „I letos budeme sbírat trvanlivé potraviny ve prospěch těch, kteří jsou na hranici chudoby či za ní. Potraviny poputují neziskovým organizacím a potřebným v místě, kde je lidé darují“, připomíná hlavní princip sbírky Pavlína Kalousová z pořádající organizace Byznys pro společnost. „Těší nás, že se letos plánuje do sbírky zapojit už zhruba čtvrtina Čechů“, dodává.

 Průzkum dále potvrdil, že Národní potravinovou sbírku zná více než polovina české populace. Povědomí o ní stoupá spolu s věkem a vzděláním. Nejvíce ji znají lidé z Prahy (66 %), nejméně pak lidé z Olomouckého kraje (33 %). Ženy jsou přitom oproti mužům ochotnější darovat potraviny a také více vnímají plýtvání potravinami jako alarmující.

 Speciální výzkum společnosti Ipsos ukázal, že 6 z 10 dotázaných je ochotno kupovat prošlé potraviny za zvýhodněnou cenu. „Nakupování prošlých potravin za zvýhodněnou cenu jsou nejvíce otevření mladí do 29 let. Podle názoru české populace by ale  toto zboží mělo být spíše darováno potřebným“, doplňuje Tomáš Macků z agentury Ipsos. A právě i mladí lidé mají největší zájem o informace, které by přispěly k zamezení plýtvání potravinami v domácnosti. K tomuto účelu slouží i webový portál potravinypomahaji.cz.

Metodika výzkumu Ipsos: Výzkum byl realizován na reprezentativním souboru populace ve věku 18-65 let metodou online dotazování, N=1000.  Sběr dat proběhl v září a říjnu 2016.

Národní potravinová sbírka 2016

V letošním roce se Národní potravinová sbírka rozrostla o 3 nové strategické partnery – BILLA, Lidl a ROSSMANN. I díky druhému drogistickému řetězci dm drogerie markt se bude letos nově v drogistických obchodech vybírat na základě speciálního letáčku i nepotravinové zboží. Poprvé se také sbírky zúčastní dodavatel papírových krabic Thimm Packaging.

Kvůli nárůstu počtu zapojených obchodů 659 – 315 prodejen obchodních řetězců, 344 prodejen drogerií – je potřeba i zvýšený počet dobrovolníků. „Velice si vážíme času a úsilí, které dobrovolníci věnují Národní potravinové sbírce. Vždyť úspěch sbírky závisí především na nich,“ říká Pavlína Kalousová z Byznysu pro společnost a dodává: „Do zahájení sbírky nám zbývá 10 dní, a tak aktuálně ještě hledáme dobrovolníky zejména pro Jihočeský kraj, kde je největší nedostatek v Bechyni, Strakonicích a Českém Krumlově

Národní potravinová sbírka má příjemnou atmosféru, dobrovolníci vidí okamžitý přínos své pomoci a jejich pomoc je skutečně nenáročná a zvládne ji každý bez složité přípravy. K přihlášení a registraci dobrovolníka slouží letos i nově vytvořený on-line formulář na stránkách www.potravinypomahaji.cz. Všichni, kteří se rozhodnou do sbírky přihlásit, si mohou vybrat preferovaný čas i místo svého působení. K tomu slouží i přehledná mapa umístěná na zmíněném webu.

Zapojené organizace

V letošním roce eviduje sbírka i zvýšený zájem zapojených organizací a firem, které se rozhodly, že uspořádají Národní potravinovou sbírku mezi zaměstnanci na vlastním pracovišti nebo mezi rodiči. Obvykle se jedná o sběr v týdnu před sbírkou. Patří mezi ně například společnosti Nestlé, Sodexo, Unilever, Ipsos, MŠ U Uranie z Prahy 7, Rodinné a komunitní centrum Paleček z Prahy 3. Český rozhlas, hlavní mediální partner sbírky, bude mít v budově rozhlasu na Vinohradské třídě v sobotu 12. listopadu také své sběrné místo, otevřené nejen pro zaměstnance, ale i pro širokou veřejnost. Některé firmy také vysílají své zaměstnance jako dobrovolníky do předem vytipovaných obchodů. Dopravním partnerem sbírky je již podruhé společnost Raben Logistics, která se stará o zajištění hladkého průběhu svozu vybraného zboží do potravinových bank a charitativních organizací. V loňském roce tak řidiči Raben ve svém volnu najeli celkem 2 193 km.

O smysluplnosti Národní potravinové sbírky hovoří jednak pomoc v minulých letech a také poděkování paní K., která je na mateřské dovolené a dlouhodobě využívá služeb Armády spásy. „Nebýt této možnosti, bylo by mnohdy pro mě velice těžké vyžít. Když jsem nemusela kupovat všechno jídlo, mohla jsem lépe zabezpečit další potřeby dětí a jsem za to opravdu vděčná.“

 

POMOC V MINULÝCH LETECH

 

2013 V premiérovém ročníku se zapojilo 50 neziskových organizací ve 111 obchodech z celkem 5 obchodních řetězců (Tesco Stores, Globus, Ahold, Makro, Spar). Pomáhalo přes 1 000 dobrovolníků a lidé a firmy darovali potřebným 66 tun potravin (132 000 jídel).
2014 Ve sbírce bylo zapojeno 380 obchodů a vybralo se 173 tun potravin (350 tisíc porcí jídla). Národní potravinová sbírka zaznamenala mimořádný ohlas veřejnosti i médií. Organizátoři si mimo jiné v tomto roce odnesli i několik ocenění za charitativní kampaň roku.
2015 Do třetího ročníku se zapojilo 475 obchodů ve všech regionech. Díky darům veřejnosti a firem se vybralo 236 tun potravin, které byly poskytnuty sociálně slabým. K Národní potravinové sbírce se připojily známé osobnosti, které propůjčily svou tvář kampani Neplýtvejme jídlem/Darujme potraviny.
2016 Rosteme! Do čtvrtého ročníku se zapojuje již přes 659 obchodů. Přibyli tři noví strategičtí partneři – BILLA, Lidl a ROSSMANN.

 

Národní potravinová sbírka je organizována platformou Byznys pro společnost ve spolupráci s Českou federací potravinových bank a Armádou spásy. Na realizaci sbírky se podílí řada neziskových organizací (např. jednotlivé pobočky Armády spásy a Charity, azylové domy apod.). Vybrané potraviny budou poskytnuté klientům participujících neziskových organizací. Více na www.potravinypomahaji.cz.

 

Záštita: ministr zemědělství Ing. Marian Jurečka

Strategičtí partneři: Albert, BILLA, dm drogerie markt, Globus, Kaufland, Lidl, Makro, Penny, ROSSMANN, Tesco Stores

Partneři: Ipsos, Loosers, Raben, Sodexo, Thimm Packaging, Unilever

Hlavní mediální partner: Český rozhlas

Mediální partner: Deník

 

Kontakt pro média: Ladislav Lojka, email: lojka@byznysprospolecnost.cz, tel.: +(420) 737 282 620