První školní den – nový začátek i velký stres pro mnoho rodin

Začátek školního roku bývá pro mnohé rodiny velmi finančně zatěžující. Především se to týká dětí a mládeže ze znevýhodněných rodin. Armáda spásy těmto rodinám pomáhá a chce jim poskytnout podporu i v tomto školním roce. Tyto děti často vyrůstají v sociálně vyloučených lokalitách, azylových domech nebo v nevyhovujících podmínkách. Mnohdy pocházejí z neúplných rodin, žijí s rodičem samoživitelem nebo se svými prarodiči, kteří již třeba nemohou pracovat. Prostřednictvím kampaně Nenechme je do toho spadnout! může Armáda spásy díky podpoře veřejnosti těmto dětem pomoci začít nový školní rok s novými školními pomůckami a potřebami.

Mnoho z těchto dětí se navíc potýká se specifickými poruchami, jako například s poruchou soustředění, dyslexií, dysgrafií a mnoho dalšími. Armáda spásy jim často v nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež pomáhá s přípravou do školy. To je příklad i malého Bořka.

„Bořek se dříve k domácím úkolům a učení nestavěl pozitivně a nechtěl se učit, ale dnes je tomu jinak. V našem klubu začal pracovat na školní přípravě, zpracovává si domácí úkoly a sám vyžaduje trénování matematiky. Momentálně chodí do třetí třídy, učí se násobilku a další početní úkony,“ vypráví Michala Batistová, pracovnice v sociálních službách Armády spásy v Karlových Varech a dodává: „Bořek mluvil o tom, že školu nezvládal, ale nyní se situace změnila, a to díky pravidelnému učení a přípravě, kterou podstupuje v klubu. Dle svých slov se ve škole, zejména v matematice, hodně zlepšil a vyprávěl nám, že jeho zlepšení ocenila i paní učitelka a také maminka, která jej za tento výkon chválí.“

Bořek díky své píli zažil úspěch a nyní motivuje k učení i ostatní děti v klubu, kdy jim popisuje svou zkušenost s učením a dobrý pocit, když školu zvládá a umí počítat. Několikrát také řekl, že mu s tímto problémem pomohla Armáda spásy, a že je za to rád a cítí se díky učení lépe.

„Bořek se nadále zajímá o školní přípravu, pokud nějaké látce nerozumí, tak ji chce vysvětlit. Ví, že čím dříve si učivo osvojí, tím lépe. Nedostane špatné známky a má radost z úspěchu. Ke školní přípravě nabádá i druhé, nezapojuje se do her ani jiných činností, pokud nemá hotové úkoly nebo pokud nepochopil některé nové učivo či nevypracoval matematické příklady, které ho baví trénovat. Bořek začal mluvit také o tom, že práce na sobě je dobrá,“ uzavírá příběh Michaela Batistová.

Zařízení Armády spásy navštěvují i starší děti, mezi které patří i Josef.

„Když k nám Josef poprvé dorazil, zrovna končil základní školu, ve které se mu příliš nedařilo, a tak vycházel z 8. třídy. Následně nastoupil na SOU obor instalatér, který ho však příliš nenadchnul, chodil za školu, neučil se a celkově nebyl motivovaný. Ze školy byl následně vyhozen,“ popisuje příběh Ivana Kudělová, ředitelka Centra sociálních služeb Staňkova Armády spásy v Brně.

V tomto období s ním pracovnice usilovně pracovaly na získání motivace, správné volbě oboru i potřebných formalitách, jako je přihlášení na úřad práce, přihlášky ke studiu i nalezení brigády.

„K příjímacím zkouškám se Josef za pomoci pracovnic dostatečně připravil, a tak mohla započít jeho cesta na SOU obor truhlář. Pracovnice i nadále podporovaly jeho motivaci studium dokončit, čemuž výrazně pomohlo, že se Josef pro tuto práci nadchnul. Občas potřeboval pomoci s češtinou nebo matematikou, ale v odborných předmětech se dostatečně orientoval bez jakékoliv pomoci. Nadšení Josefovi naštěstí vydrželo a dnes se již může pyšnit získaným výučním listem a možná i nástupem na nástavbu,“ uzavírá Ivana Kudělová.

Pro děti ze znevýhodněných rodin provozuje Armáda spásy nízkoprahová zařízení pro děti a mládež, azylové domy a sociální bydlení, kde najdou útočiště celé rodiny. Pro své nejmladší klienty organizuje volnočasové, vzdělávací a rozvojové aktivity a další akce. Mezi ně patří i malý David.

„David se celý svůj život potýká s tělesným postižením a vadou řeči, a je tak pro něj obzvlášť těžké najít si kamarády, se kterými by trávil volný čas. Ve středisku berou ostatní uživatelé Davida takového, jaký je, se všemi jeho přednostmi, ale také nedostatky. Nedívají se na něj jako na kluka s postižením, ale jako na kamaráda a parťáka pro všechny aktivity, které Armáda spásy přináší. Nedávno si David společně s ostatními zajel vyzkoušet virtuální realitu. Byl to pro něj zajímavý zážitek plný radostných okamžiků. I přes jeho omezení si dokázal hry naplno užít, být součástí party, která jeho omezení respektovala, a David tak měl šanci prožít pocity úspěchu, sounáležitosti, pochopení,“ popisuje Davidův příběh Darina Vránová, vedoucí sociálních služeb Armády spásy v Krnově.

Pomoci těmto dětem můžete i vy: www.darujme.cz/nenechmejespadnout. Děkujeme, že pomáháte s námi.


tisková zpráva