Stanovisko národního ředitele sociálních služeb Armády spásy

Armáda spásy se zavazuje k odpovědnému a etickému přístupu v řízení svých poboček a k vytváření pracovního prostředí, kde se každý cítí respektován a podporován. Vzhledem k prožité situaci, ve které byla po řadu měsíců pobočka Armády spásy v Brně na Mlýnské ulici, a vzhledem ke zpětné vazbě, kterou jsme obdrželi od bývalých zaměstnanců, veřejnosti a rovněž externích odborníků, vnímáme jako vysokou prioritu zrevidovat všechny HR procesy, a především kontrolní systémy, aby k podobným problémům nikde v Armádě spásy již nedošlo.

Přestože původní interní kontrola v Brně neshledala důkazy o šikaně, identifikovali jsme určité aspekty ke zlepšení v oblasti komunikace a vedení. Rovněž jsme obdrželi řadu výtek ze strany inspektorátu práce. Ne všechny výtky se nám jevily opodstatněné a rozporovali jsme je, přesto jsme je reflektovali a učinili kroky vedoucí k odstranění zjištěných chyb.

Zpětnou vazbu bereme vážně a vnímáme ji jako příležitost k posílení především preventivních, edukačních i kontrolních prvků, důležitých pro garanci bezpečného a přátelského pracovního prostředí na všech úrovních a ve všech pobočkách organizace.

Od začátku září u nás nastoupila nová HR manažerka s cílem sjednotit a zpřehlednit všechny HR procesy v organizaci. Na základě zkušeností s nařčením ze šikany jsme zahájili jednání o spolupráci s externím dodavatelem nástroje pro bezpečný, přehledný a anonymní sběr podnětů, stížností a zpětné vazby. Chceme nalézt podporující subjekt pro vzdělávání a podporu všech zaměstnanců i manažerů na všech úrovních v oblasti prevence, odhalování a eliminace šikany. Společně s nezávislým odborníkem chceme zpětně přezkoumat veškeré procesy v posledním roce, které danou situaci interně řešily, a vyvodit z toho důsledky pro další práci. Chceme rovněž posílit roli naší odborové organizace, která v Armádě spásy působí čtvrtým rokem.

Je nám velice líto, jak se situace v Brně za uplynulý rok vyvinula. Věřím ale, že postupnými kroky jdeme správným směrem. Naším cílem je zajistit bezpečné a skutečně podpůrné prostředí pro všechny naše zaměstnance na všech pracovištích.

Je důležité, abychom spolu komunikovali beze strachu, otevřeně (zaměstnanci mezi sebou i směrem k vedení), abychom dokázali vyjádřit, čeho si v naší práci ceníme, ale i to, co nám vadí, na čem by se mělo pracovat.

Vzájemnou důvěru kolegů v jednotlivých týmech tolikrát v minulosti prokázanou při nejrůznějších situacích na všech místech, kde Armáda spásy působí (naposledy při obrovských povodních, které zasáhly téměř všechny naše pobočky na severní Moravě), považujeme za samotný základ dobré sociální práce.

Jan František Krupa
Národní ředitel sociálních služeb Armády spásy